Várandósgondozás

A várandósgondozás célja a várandós nő egészségének megőrzése, a magzat egészséges fejlődésének és egészségesen történő megszületésének elősegítése, a veszélyeztetettség és a szövődmények megelőzése, illetve megfelelő időben történő felismerése, valamint a szülésre, a gyermek korai kötődésére, a szoptatásra és a csecsemőgondozásra való felkészítés. A várandósgondozás akkor kezdődik, amikor a szülész-nőgyógyász szakorvos a méhen belüli várandósságot megállapítja, a rizikó-besorolást elvégzi és erről a várandós részére igazolást ad. A várandósgondozás olyan komplex egészségügyi szolgáltatás, amely

1. a) a védőnő,
  2. b) a háziorvos,
  3. c) a szülész-nőgyógyász szakorvos,
  4. d) a várandós választása esetén a szülésznő, valamint
  5. e) a várandós együttműködésén

A várandósgondozást a szülész-nőgyógyász szakorvos által megállapított alacsony rizikójú várandósság esetén a szülész-nőgyógyász szakorvos vagy szülésznő, magas rizikójú várandósság esetén kizárólag a szülész-nőgyógyász szakorvos végzi a védőnő és a háziorvos együttműködésével.

(26/2014 IV.8. EMMI rendelet)

Rendelőnkben az alábbi szolgáltatásokat tudjuk nyújtani a kismamáknak a várandósgondozás keretein belül:

Minden várandósgondozói viziten vérnyomásmérés, vizeletellenőrzés, testsúlymérés, szívhang hallgatása, melyet rendelőnkben áttekintő ultrahanggal végzünk.  Leletek értékelése, átbeszéljük a felmerülő kérdéseket, meghatározzuk  a következő vizsgálatot és annak idejét.

Első jelentkezés alkalmával : hüvelyi ultrahangvizsgálat (UH) a terhesség tényének megállapítása céljából.  Anamnézis felvétele.  Rizikóbesorolás.  Méhnyakszűrés szükség esetén. Hüvelykenet készítése tisztasági fok megítélése céljából). Beutaló háziorvoshoz és védőnőhöz.

Általában 30. hétig 4 hetente, 36.  hétig 3 hetente ajánlott a várandósgondozáson való részvétel.

36.héten B-csoportú Streptococcus szűrése (hüvelyváladék tenyésztés).

1. héttől hetente a területileg illetékes rendelésen CTG vizsgálaton való részvétel.

A terhesgondozási protokollban megjelölt ultrahangvizsgálatok (12. heti genetikai ultrahangvizsgálat , 19-21. hét között és 28-32. hét közötti ultrahangvizsgálat) végzésre rendelőnkben egyelőre nincs lehetőség!!!

A kismamáknak erre a célra specializálódott intézményeket ajánlunk, melyekről az alábbi linkeken keresztül van lehetőségük tájékozódni:

1. http://genium-med.hu
  2. http://gendiagnosztika.hu